Kącik logopedyczny

„Ułóż puzzle i opowiedz co znajduje się na obrazku” – głoski szumiące

puzzle1

puzzle2

puzzle3

 

Historyjki obrazkowe – wzbogacanie słownika i utrwalenie prawidłowej realizacji głosek syczących i szumiących.
Ułóż obrazki chronologicznie i opowiedz co wydarzyło się w historyjce:

praca stolarza

burzowa pogoda

 

Utrwalanie głosek szumiących – Bajeczka logopedyczna o przezornym nietoperzu

dav
dav

 

Artykuł o wpływie wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci

Wpływ technologii na rozwój poznawczy dzieci

 

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko nie wymawia głosek [k] lub [g] zamieniając je na [t] lub [d] w wyrazach, te ćwiczenia są skierowane właśnie do Was.

Głoska k i g – ćwiczenia

 

Gry planszowe poszerzające zasób słownika i utrwalające prawidłową wymowę dla chłopców i dziewczynek. Zasady gier do stworzenia samodzielnie przez rodzica i dziecko.

 

„Informacje o prawidłowościach i zaburzeniach oddychania, a także przykłady ćwiczeń oddechowych”

Ćwiczenia oddechowe

 

„Wiosna na placu zabaw”

Wiosna na placu zabaw

 

Kilka słów o ćwiczeniach relaksacyjnych…

Cwiczenia relaksacyjne

 

Test sprawdzający mowę dzieci:

Sprawdzamy mowę dziecka

 

Ćwiczenia wspomagające pionizację języka, rozciągające wędzidełko podjęzykowe, a także usprawniające aparat artykulacyjny i oddechowy:

Pionizacja języka i usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego

 

Do poczytania kilka podstawowych informacji dla Rodziców uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: 

Specyficzne trudności w uczeniu się – informacje dla rodziców

 

Dla zainteresowanych Rodziców propozycje gier logopedycznych dostosowanych do dzieci w wieku przedszkolnym:

Gry logopedyczne

 

Zachęcam Rodziców dzieci przedszkolnych do zapoznania się z prezentacją dotyczącą ćwiczeń aparatu artykulacyjnego i skorzystania przez dzieci z propozycji ćwiczeń zamieszczonych w materiale:

Profilaktyka logopedyczna

 

Zachęcam do codziennych 5 minutowych ćwiczeń aparatu artykulacyjnego i powtarzania materiałów zawartych w zeszytach ćwiczeń dzieci uczestniczących w zajęciach logopedycznych. (E. Bieńko – logopeda w ZS Izdebno)

Wskazówki logopedyczne dla rodziców

BAJKA_LOGOPEDYCZNA

Poniżej przykładowe ćwiczenia logopedyczne:

1.Ćwiczenia warg i policzków

  • Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
  • Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”.
  • Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
  • Mam wąsy – utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
  • Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
  • Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół. 3
  • Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie.
  • Rybka – wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
  • Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów.
  • Echo – dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
  • Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
  • Motorek – parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
  1. Ćwiczenia języka
  • Dotykanie palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp., w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu kawałków kukurydzianych chrupek.
  • Zlizywanie nutelli, miodu, dżemu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  • Konik jedzie na przejażdżkę – naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Zawody – kto dłużej utrzyma nieruchomo język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi?
  • Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarte.
  • Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, w kierunku nosa, najdalej jak potrafisz.
  • Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony. (Usta otwarte, żuchwa nieruchoma).
  1. Ćwiczenia żuchwy (szczęki dolnej)
  • Zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
  • Grzebień – wysuwanie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
  • Krowa – naśladowanie przeżuwania.
  • Guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie.
  • Opuszczanie żuchwy – powoli i spokojnie opuszczaj żuchwę, starając się jak najszerzej otworzyć buzię. Po serii powolnych ruchów, przyspiesz je.
  • Ziewanie – świetne ćwiczenie na rozluźnienie stawu. Ziewnij kilkukrotnie.
  • Robienie kółek żuchwą – raz w prawo, raz w lewo.
  • „Zamiatanie” żuchwą – przy otwartej buzi przesuwaj dolną szczękę rytmicznie na boki, najpierw powoli, a potem coraz szybciej.
  • Małpa– ruszaj żuchwą we wszystkich kierunkach, podobnie jak wykonują to małpy. To doskonałe ćwiczenie rozluźniające.

4.Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • Zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
  • Chory krasnoludek – kasłanie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Biedronka, parasol, sukienka itp. – przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki.
  • Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Rozmowa kukułki i kurki – wymawianie sylab:ku – ko, ku -ko,uku – oko, uku – oko,kuku – koko, kuku – koko.

5.Ćwiczenia oddechowe.

  • „Wąchanie kwiatów” – powoli wciąganie powietrza noskami, czynność powtarzamy kilkakrotnie (można też wąchać perfumy lub inne zapachy).
  • „Dmuchawce – latawce” – wciąganie powietrze nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec lub latawce.
  • „Chłodzenie zupy” – ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej.
  • „Chuchanie na zamarznięta szybę” – wciąganie powietrza nosem a następnie chuchanie jak najdłużej tak, aby zaparowała.
  • „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
  • „Mecz ping – ponga” – siedzenie po przeciwnych stronach stolika i dmuchanie na piłeczkę tak aby nie spadła ze stolika.
  • Wydłużanie fazy wydechowej poprzez wypowiadanie spółgłosek szczelinowych: – u 3-4 latków – f – wietrzyk, w – odgłos silnika – u 4 – 5 latków – s – wąż, z – pszczoła – u 5 – 6 – latków – sz – szum morza, ż – samolotu 5
  • Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.
  • Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
  • Trzymanie w dłoni małego kłębka wełny lub piórka. Po głębokim wdechu nosem zdmuchiwanie ich.
  • Dmuchanie na świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.
  • Puszczanie baniek mydlanych. Zachęcanie do wykonania jak największej bańki mydlanej.
  • Dmuchanie przez rurkę na lekkie przedmioty.
  • „Gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni.
  • Wydmuchiwanie kółek na lustrze.
  • Granie na organkach lub flecie.

Dla dzieci 3-4 letnich z opóźnionym rozwojem mowy proponuję dodatkowo ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.

Odgłosy pojazdów:

odpalanie starego samochodu: trum, trum; samochód trąbi: ti-tit, pi-pip; jedzie pociąg czczczcz; zatrzymanie pociągu: czszsz; straż pożarna: e-u; karetka pogotowia: i-u; policja e-o; pociąg towarowy: fu-fu; odgłosy lokomotywy: uch, buch, uf-puf; jedzie lokomotywa: tuk,tuk; płynie motorówka: dż, dż, dż; leci samolot: żżż.

 

Odgłosy przedmiotów: mały zegarek: cyk,cyk; dzwonek: dzyń, dzyń; dzwon: bim-bam; zegar ścienny tik-tak, wiertarka: dż, dż,dż; pękł balon: trach, buch; uchodzi powietrze z balona: sss; dzwoni budzik: dry, dry; dzwoni telefon: dryń, dryń; w czajniku gotuje się woda: szszsz; nożyce: ciach, ciach;

 

Dźwięki instrumentów: bębenek: bum, bum; skrzypce: li, li; trąbka: tra ta ta ta; gitara: plum,plum; flet: fi, fi, fi; cymbałki: bim, bim; tamburyn: sza, sza.

6 Głosy ludzi:

kichanie: a psik;

kaszel: yhy, yhy;

dzieci śpiewają: la, la, la;

śmiech mamy: ha, ha, ha;

śmiech taty: ho, ho, ho;

śmiech babci: he, he, he;

śmiech dziadka: hu, hu, hu.

 

Głosy zwierząt: ryk słonia: yyy; konik polny: cyt, cyt; gąska: sss, gę, gę; ryba w wodzie: plum, plum; kot mruczy: mirr, mirr; żaba: uła-kła, kła; kum, kum; rech, rech; wilk wyje: a-uuu; sowa: uhu, uhu; galop konia: klap, klap; ryczy osiołek: i-ja; leci trzmiel: www;

 

Dźwięki sytuacyjne: strzelanie: pif-paf; szorowanie podłogi: szuru, szuru; zimno: brrr; upadek: bach, bach; zmarznięte ręce: chu-chu; zatrzymywanie konia: prrr; rozmowa przez telefon: halo, halo; pranie: chlupu, chlupu; uciszanie dziecka: ćśśś; nawoływanie w lesie: hop, hop.