Smerfy

Szanowni Rodzice!

Dziękuję za przesyłanie zdjęć i filmików z udziałem Państwa dzieci.

Przed nami ostatni tydzień pracy zdalnej.  Proponuję realizację zdań z bloku tematycznego ,,Już wakacje”.

Pozdrawiam.

Katarzyna Kępka

Zadanie 1.

„Do widzenia, przedszkole!” – rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania.

Do widzenia, przedszkole! O. Masiuk.

Zadanie 2.

„Czym jedziemy na wakacje?” – rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka.

,,Zagadki” Arkadiusz Maćkowiak

Składa się z wagonów i lokomotywy,

Podróż nim to prawie same pozytywy.

Bezpieczny i szybki, gdy po torach gna.

Każdy z was na pewno już odpowiedź zna. (pociąg)

 

Pojazd, co ma cztery koła,

Długą drogę przebyć zdoła.

Co zapewnia nam wygodę,

nazywamy… (samochodem)

 

To maszyna do latania.

Śmigło silnik uruchamia.

Skrzydła niosą go po niebie.

Co to jest? Ja pytam Ciebie. (samolot)

 

Mknie przez miasto i jest duży,

Pasażerom swoim służy.

Skasuj bilet kiedy wsiądziesz,

będzie miejsce, to usiądziesz.

Jeszcze tylko podpowiadam,

Każdy numer swój posiada. (autobus)

 

Na siodełku sobie siedzisz, no i pedałujesz,

dzięki niemu długi dystans szybko pokonujesz.

Możesz jeździć nim po górach oraz po ulicy,

umieszczamy na nim dzwonek – gdzieś na kierownicy. (rower)

Zadanie 3.

„Co jeździ, lata, pływa” – zabawa dydaktyczna w oparciu o prezentację multimedialną.

Rodzice pokazują dzieciom prezentację multimedialną. Dzieci nazywają każdy pojazd. Następnie dokonują klasyfikacji na to, co lata, jeździ po ziemi oraz na to, co pływa po wodzie. Na koniec dokonują analizy i syntezy sylabowej wybranych nazw oraz próbują wyróżnić początkową głoskę w nazwach: a-utobus, p-ociąg, s-amolot, itd.

Co jeździ, lata, pływa- prezentacja

Zadanie 4.

„Na morzu” – rozmowa na podstawie Karty Pracy2, str. 31. Dzieci słuchają wiersza recytowanego przez rodziców.

,,Marynarz” Zbigniew Dmitroca

Pan marynarz na okręcie

Musi zawsze mieć zajęcie.

Musi cały czas pracować,

Żeby z nudów nie zwariować

Rodzic zadaje dzieciom pytania: Kto pracuje na okręcie?; Co robi marynarz?; Jak wygląda marynarz w mundurze?

W dalszej części zadania dzieci wykonują zadanie 31 z Karty Pracy 2.

Zadanie 5.

„Piaskowe budowle” – zabawy w piaskownicy. Dzieci, wykorzystując wiaderka, łopatki i foremki robią babki, budują zamki z piasku.

Zadanie 6.

Praca z Kartą Pracy 2, str. 30 – tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.

Zadanie 7.

„Tańczące fale” – zabawa muzyczno-plastyczna.

Rodzice zaprasza dzieci nad rzekę. Proszą, by wyobraziły sobie, że są falami. Dają dzieciom wstążkę. Przy melodii walca dzieci poruszają się, ilustrując ruch wody i fal. Następnie zaprasza dzieci do kartek i farb. Powtórnie włącza muzykę, a dzieci malują tańczące fale.

https://www.youtube.com/watch?v=VKMVt53kKS8

Zadanie 8.

Bezpieczne wakacje – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza A. Maćkowiak

On ratuje ludziom życie,

pływa świetnie, znakomicie.

Ja na plaży go spotykam.

Czy znasz pana …? (ratownika)

 

Rodzice zadaj dzieciom pytania: Czym zajmuje się ratownik?; Po czym możemy poznać ratownika na plaży?; Skąd wiadomo, w którym miejscu na plaży jest ratownik?

Dzieci odpowiadają na podstawie własnych doświadczeń.

Rozmowa z dziećmi na temat zasad bezpiecznego zachowania się podczas wakacji. (Pomocna może być również piosenka ,,Bezpieczne wakacje” Zozi https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Zadanie 9.

„Moje miejsce na wakacje” – zabawa plastyczna.

Dzieci najpierw opowiadają, dokąd chciałyby pojechać na wakacje i co by tam robiły, a następnie rysują to kredkami.

Zadanie 10.

Propozycja muzyczna:

,,Rodzinna wycieczka” Śpiewające Brzdące https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Zapoznanie dzieci z melodią i treścią piosenki, wyjaśnienie niezrozumiałych sformułowań, próby nauki piosenki na pamięć.

 

Materiały z poprzedniego tygodnia:

Zadanie 1.

Gimnastyka – gimnastyka buzi i języka.

Gimnastyka Grażyna Wasilewicz

Wstawać leniuszki!                                       – gwiżdżemy.

Podnieście głowy znad poduszki!

I rozruszajcie swe kosteczki!

Najpierw skaczemy jak piłeczki,                   – naprzemiennie dotykamy czubkiem języka dziąseł górnych i dolnych.

kroki do przodu, do tyłu kroki                       – wysuwamy język jak najdalej z jamy ustnej i wsuwamy go z powrotem.

i znów powtarzamy zwinnie podskoki.         – naprzemiennie dotykamy czubkiem języka górnej i dolnej wargi, mając szeroko otwarte usta.

Zróbmy skłon w lewo oraz skłon w prawo, – dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych zębów z prawej i lewej strony.

biegniemy wkoło rześko i żwawo,                – oblizujemy zęby, mając szeroko otwarte usta.

Skaczemy lekko, jak po kamykach,              – dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu.

szybko chowamy się w policzkach.              – wypychamy językiem policzki,

ręce czują się pokrzywdzone:

„My także chcemy być spocone”.

Więc naśladują lot sokoła,                             – naśladujemy rękoma lot ptaka.

a teraz robią duże koła,                                  – krążymy rękoma.

Kołyszą się jak drzewa, jak trawa                 – kołyszemy rękoma nad głową, potem przy kolanach lub stopach.

i biją z przodu i z tyłu brawa.                        – klaszczemy przed sobą i za sobą.

A na sam koniec zróbmy śmieszną minę      – wykonujemy dowolną śmieszną minę.

i udajmy się na zasłużony odpoczynek.

 

Zadanie 2.

„Żółty” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

Rodzice zadają zagadkę: Jaki kolor dziś tropimy – ma go słońce i cytryna, małe kurczaczki mają go też.

Po rozwiązaniu zagadki dzieci chodzą po pokoju w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szukają koloru żółtego i dotykają go palcem. Gdy muzyka powraca, dzieci znowu zaczynają maszerować.

Zadanie 3.

„Zabawy z Tupem” – ćwiczenia słuchowe. Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się taką samą sylabą, np. ma-lina, ma-kar-on.

Rodzic podaje wiele wyrazów. Gdy dzieci usłyszą wyraz, który zaczyna się tak samo, jak ten podany wcześniej – klaszczą w ręce, podskakują lub wykonują inne, wcześniej umówione, czynności.

Zadanie 4.

„Kolory” – zabawa z piłką w kole.

Dziecko i Rodzic stoją naprzeciwko siebie. Rodzic mówi nazwę dowolnego koloru, rzucając jednocześnie piłkę do dziecka. Dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do rodzica. Jeśli ktoś powie: czarny – drugiej osobie nie wolno złapać piłki. Jeśli to zrobi – daje fant. Na koniec zabawy fanty są wykupywane – wykonanie zadania wyznaczonego przez drugą osobę.

Zadanie 5.

„Zielone zagadki” – rozwiązywanie zagadek.

Rodzice mówią zagadki. Dzieci rysują ich rozwiązania:

 

Bardzo boi się bociana,

Z kumkania jest bardzo znana.

Gdy ją w bajce się całuje,

Wygląd księcia uzyskuje. (żaba)

 

To roślina popularna oraz bardzo zdrowa.

Ukiszona bywa w beczce – pyszna, wyborowa.

Jeszcze dodam, że jej głowa jest cała zielona.

To już koniec podpowiedzi – zagadka skończona. (kapusta)

 

Zadanie 6.

„Tropem kolorów” – zabawa twórcza.

Rodzice zadają dzieciom zagadkę: Jaki kolor dziś tropimy – schował się w niebie i wodzie. Można znaleźć go w chabrach i w oczach. Następnie dzieci wybierają spośród kartek papieru kolorowego, bibuły, pasmanterii te w kolorze niebieskim. Mają za zadanie narysować i wyciąć z papieru kolorowego lub bibuły paski. Następnie komponują z nich kształty dowolnych przedmiotów: domów, samochodów, roślin, zwierząt. Po ułożeniu dzieci naklejają je na przygotowane duże arkusze papieru. Podczas pracy nazywają odcienie koloru – ciemnoniebieski to granatowy, a jasnoniebieski to błękitny.

Zadanie 7.

,,Różowy” – rozmowa z dziećmi na podstawie treści wiersza M Brykczyńskiego.

Hokus-pokus, czary mary,

Ogłaszamy sztuczkę nową,

Przez różowe okulary

Świat zobaczysz na różowo:

Różowe domy i miasta,

Różowy las tam wyrasta,

Chmury i niebo hen, w górze,

Pola i łąki i drzewa;

Wszystkie różowe, jak róże

I ptak różowy, co śpiewa

Same różowe nutki,

Aż cieszą się kwiaty w ogródku

I znikają bez śladu smutki,

Bo w świecie na różowo

Daję Wam na to słowo,

Nie może być żadnych smutków.

Rodzice zadają dzieciom pytania, np.: Co zobaczyły dzieci przez różowe okulary?; W jakim nastroju były, oglądając świat przez różowe okulary?;

Odszukajcie w pokoju/ogrodzie różowy kolor i pokażcie go.

Zadanie 8.

„Różowe zdrowie” – przygotowanie koktajlu truskawkowego.

Rodzice przygotowują mikser, kubki, jogurt naturalny lub mleko oraz świeże truskawki. Dzieci myją truskawki i odrywają szypułki. Rodzice wrzucają je do miksera, wlewają jogurt lub mleko i dokładnie miksuje. Dzieci nalewają jogurt do kubków, określają kolor napoju i piją, doceniając walory smakowe i zdrowotne.

Zadanie 8.

Praca z Kartą Pracy 2, str. 29 – kolorowanie piłek zgodnie z kodem.

Zadanie 9.

„Kolorowy świat” – zabawa plastyczna.

Rodzice przygotowują farby w kolorach: żółtym, zielonym, czerwonym, niebieskim. Dzieci mają za zadanie przygotowywać sobie kolory, mieszając dwie dowolnie wybrane przez siebie farby. Nazywają powstałe kolory. Malują nimi obrazek na dowolny temat.

Zadanie 10.

„Tęcza” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci chodzą po pokoju/ w ogrodzie, w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szukają koloru podanego przez rodziców i dotykają go palcem. Gdy muzyka powraca, dzieci znowu maszerują.

Zadanie 11.

Propozycje muzyczne do wspólnego posłuchania:

  1. ,,Kolory” https://www.youtube.com/watch?v=dOIhRqkPk-A
  2. ,,Kolorowa piosenka” https://www.youtube.com/watch?v=qO-iNKvED60

Zadanie 12.

Propozycja zadań dodatkowych – dla chętnych!

Zadania dodatkowe- dla chętnych!

Zadanie 13.

Zadanie z j. angielskiego. Materiały do obejrzenia:

https://www.youtube.com/watch?v=TrLq1vBgcPE

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

https://www.youtube.com/watch?v=-gdcgnSrUvU

https://www.youtube.com/watch?v=71hqRT9U0wg

 

 INNOWACJA PEDAGOGICZNA

W ramach prowadzonej innowacji pedagogicznej dla dzieci przedszkolnych pt. „Mali odkrywcy”, zachęcamy do przeprowadzenia doświadczeń, które znajdują się w poniższym pliku.

Innowacja pedagogiczna – maj