OGÓLNY PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH W PRZEDSZKOLU W ROKU SZKOLNYM 2021/22
KRASNOLUDKI | SMERFY | BIEDRONKI | PSZCZÓŁKI | |
poniedziałek | – | – | 12.30-13.30 | 9.00-11.00 |
wtorek | – | 11.30-12.30 | 10.30-11.30 | – |
środa | – | – | 13.15-14.15 | – |
czwartek | 10.30-11.30 | 8.30-9.00 | – | 12.30-13.00 |
piątek | 10.30 – 11.30 | 11.30-12.30
13.00-13.30 |
12.30-13.00 | – |
Rozwój mowy dziecka. Wskazówki dla rodzica.
Serdecznie polecam Państwu opracowanie p. Hanny Wawrzyniak-Kujawy, z Wielkopolskiego Oddziału, Polskiego Związku Logopedów. Znajdziecie tu Państwo, przejrzyste informacje o etapach rozwoju mowy u dzieci, a także wskazówki, jak rodzic może stymulować prawidłowy rozwój mowy u swojej pociechy.
https://logopeda.org.pl/resources/pliki/520_mowa_malego_dziecka_folder.pdf
„Ułóż puzzle i opowiedz co znajduje się na obrazku” – głoski szumiące
Historyjki obrazkowe – wzbogacanie słownika i utrwalenie prawidłowej realizacji głosek syczących i szumiących.
Ułóż obrazki chronologicznie i opowiedz co wydarzyło się w historyjce:
Utrwalanie głosek szumiących – Bajeczka logopedyczna o przezornym nietoperzu


Artykuł o wpływie wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci
Wpływ technologii na rozwój poznawczy dzieci
Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko nie wymawia głosek [k] lub [g] zamieniając je na [t] lub [d] w wyrazach, te ćwiczenia są skierowane właśnie do Was.
Gry planszowe poszerzające zasób słownika i utrwalające prawidłową wymowę dla chłopców i dziewczynek. Zasady gier do stworzenia samodzielnie przez rodzica i dziecko.
„Informacje o prawidłowościach i zaburzeniach oddychania, a także przykłady ćwiczeń oddechowych”
„Wiosna na placu zabaw”
Kilka słów o ćwiczeniach relaksacyjnych…
Test sprawdzający mowę dzieci:
Ćwiczenia wspomagające pionizację języka, rozciągające wędzidełko podjęzykowe, a także usprawniające aparat artykulacyjny i oddechowy:
Pionizacja języka i usprawnianie aparatu artykulacyjnego i oddechowego
Do poczytania kilka podstawowych informacji dla Rodziców uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się:
Specyficzne trudności w uczeniu się – informacje dla rodziców
Dla zainteresowanych Rodziców propozycje gier logopedycznych dostosowanych do dzieci w wieku przedszkolnym:
Zachęcam Rodziców dzieci przedszkolnych do zapoznania się z prezentacją dotyczącą ćwiczeń aparatu artykulacyjnego i skorzystania przez dzieci z propozycji ćwiczeń zamieszczonych w materiale:
Zachęcam do codziennych 5 minutowych ćwiczeń aparatu artykulacyjnego i powtarzania materiałów zawartych w zeszytach ćwiczeń dzieci uczestniczących w zajęciach logopedycznych. (E. Bieńko – logopeda w ZS Izdebno)
Wskazówki logopedyczne dla rodziców
Poniżej przykładowe ćwiczenia logopedyczne:
1.Ćwiczenia warg i policzków
- Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
- Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”.
- Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
- Mam wąsy – utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
- Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
- Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół. 3
- Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie.
- Rybka – wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
- Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów.
- Echo – dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
- Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
- Motorek – parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
- Ćwiczenia języka
- Dotykanie palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp., w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu kawałków kukurydzianych chrupek.
- Zlizywanie nutelli, miodu, dżemu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
- Konik jedzie na przejażdżkę – naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.
- Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
- Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Zawody – kto dłużej utrzyma nieruchomo język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi?
- Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarte.
- Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, w kierunku nosa, najdalej jak potrafisz.
- Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony. (Usta otwarte, żuchwa nieruchoma).
- Ćwiczenia żuchwy (szczęki dolnej)
- Zamykanie i otwieranie domku – szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
- Grzebień – wysuwanie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
- Krowa – naśladowanie przeżuwania.
- Guma do żucia – żucie gumy lub naśladowanie.
- Opuszczanie żuchwy – powoli i spokojnie opuszczaj żuchwę, starając się jak najszerzej otworzyć buzię. Po serii powolnych ruchów, przyspiesz je.
- Ziewanie – świetne ćwiczenie na rozluźnienie stawu. Ziewnij kilkukrotnie.
- Robienie kółek żuchwą – raz w prawo, raz w lewo.
- „Zamiatanie” żuchwą – przy otwartej buzi przesuwaj dolną szczękę rytmicznie na boki, najpierw powoli, a potem coraz szybciej.
- Małpa– ruszaj żuchwą we wszystkich kierunkach, podobnie jak wykonują to małpy. To doskonałe ćwiczenie rozluźniające.
4.Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- Zmęczony piesek – język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
- Chory krasnoludek – kasłanie z językiem wysuniętym z ust.
- Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
- Biedronka, parasol, sukienka itp. – przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki.
- Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu.
- Rozmowa kukułki i kurki – wymawianie sylab:ku – ko, ku -ko,uku – oko, uku – oko,kuku – koko, kuku – koko.
5.Ćwiczenia oddechowe.
- „Wąchanie kwiatów” – powoli wciąganie powietrza noskami, czynność powtarzamy kilkakrotnie (można też wąchać perfumy lub inne zapachy).
- „Dmuchawce – latawce” – wciąganie powietrze nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec lub latawce.
- „Chłodzenie zupy” – ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej.
- „Chuchanie na zamarznięta szybę” – wciąganie powietrza nosem a następnie chuchanie jak najdłużej tak, aby zaparowała.
- „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
- „Mecz ping – ponga” – siedzenie po przeciwnych stronach stolika i dmuchanie na piłeczkę tak aby nie spadła ze stolika.
- Wydłużanie fazy wydechowej poprzez wypowiadanie spółgłosek szczelinowych: – u 3-4 latków – f – wietrzyk, w – odgłos silnika – u 4 – 5 latków – s – wąż, z – pszczoła – u 5 – 6 – latków – sz – szum morza, ż – samolotu 5
- Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.
- Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
- Trzymanie w dłoni małego kłębka wełny lub piórka. Po głębokim wdechu nosem zdmuchiwanie ich.
- Dmuchanie na świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.
- Puszczanie baniek mydlanych. Zachęcanie do wykonania jak największej bańki mydlanej.
- Dmuchanie przez rurkę na lekkie przedmioty.
- „Gotowanie wody” – dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni.
- Wydmuchiwanie kółek na lustrze.
- Granie na organkach lub flecie.
Dla dzieci 3-4 letnich z opóźnionym rozwojem mowy proponuję dodatkowo ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
Odgłosy pojazdów:
odpalanie starego samochodu: trum, trum; samochód trąbi: ti-tit, pi-pip; jedzie pociąg czczczcz; zatrzymanie pociągu: czszsz; straż pożarna: e-u; karetka pogotowia: i-u; policja e-o; pociąg towarowy: fu-fu; odgłosy lokomotywy: uch, buch, uf-puf; jedzie lokomotywa: tuk,tuk; płynie motorówka: dż, dż, dż; leci samolot: żżż.
Odgłosy przedmiotów: mały zegarek: cyk,cyk; dzwonek: dzyń, dzyń; dzwon: bim-bam; zegar ścienny tik-tak, wiertarka: dż, dż,dż; pękł balon: trach, buch; uchodzi powietrze z balona: sss; dzwoni budzik: dry, dry; dzwoni telefon: dryń, dryń; w czajniku gotuje się woda: szszsz; nożyce: ciach, ciach;
Dźwięki instrumentów: bębenek: bum, bum; skrzypce: li, li; trąbka: tra ta ta ta; gitara: plum,plum; flet: fi, fi, fi; cymbałki: bim, bim; tamburyn: sza, sza.
6 Głosy ludzi:
kichanie: a psik;
kaszel: yhy, yhy;
dzieci śpiewają: la, la, la;
śmiech mamy: ha, ha, ha;
śmiech taty: ho, ho, ho;
śmiech babci: he, he, he;
śmiech dziadka: hu, hu, hu.
Głosy zwierząt: ryk słonia: yyy; konik polny: cyt, cyt; gąska: sss, gę, gę; ryba w wodzie: plum, plum; kot mruczy: mirr, mirr; żaba: uła-kła, kła; kum, kum; rech, rech; wilk wyje: a-uuu; sowa: uhu, uhu; galop konia: klap, klap; ryczy osiołek: i-ja; leci trzmiel: www;
Dźwięki sytuacyjne: strzelanie: pif-paf; szorowanie podłogi: szuru, szuru; zimno: brrr; upadek: bach, bach; zmarznięte ręce: chu-chu; zatrzymywanie konia: prrr; rozmowa przez telefon: halo, halo; pranie: chlupu, chlupu; uciszanie dziecka: ćśśś; nawoływanie w lesie: hop, hop.